Leve Patagonia

2000 km ligger bak oss siden vi forlot "sydpolen", dvs. Ushuaia. Dessverre s vi ikke engang kjlvannet til Berserk med Jarle Andy bak roret.og n bekreftet Anne Kat. Herland (av alle....) om bord. Vi styrer motsatt vei og n har vi mtt vre sm utfordringer; Egil`s bil fikk bremselekkasje p bakhjulet dermed mindre og mindre brems. Men det stopper ikke en aldrende Renault, man bremser jo bare med girene. Ingen av de andre ville kjre foran Egil`s bil ! Artighet nummer to var at ruten i frerdren i Sven`s bil rett og slett eksploderte s glassbitene (plexiglass) sprutet. Med grtape og plast ble det reparert i stormen. Det blser nemlig s kraftig fra Andesfjellene at det tidvis er vanskelig holde sge p bena ! Nei, vi overdriver ikke. Motvinden koster oss ofte ett gir ned og ditto mer bensinforbruk. Vi har lett etter og beskt minst tte glassmestere, men ingen er plexiglassmester. Reparasjonen holder faktisk godt, men noe m gjres.

En annen utfordring er tilgang p kontanter: Hver morgen er det lange ker (50-100 pers.) utenfor bankene s noe m det vre. Minibankene gir oss bare en sjelden gang maks. 1500 peso (ca. 1300 kr.) og nr verken enkle hoteller eller bensinstasjoner tar kort blir det nettopp fort kort. Men folk er herlige hyggelige og pratsomme. Ekstra hyggelig at autoriterer som politi og toller bare smiler og til og med tar bilder. Og de vil vre med p bildene. Vi mter mamge andre grninger p Ruta 40 som nodr-sydveien gjennom Argentina offisielt heter.Utenfor Argentinakanskje best kjent somPan Americana. Veiene er generelt meget bra, til dels strlende, men s plutselig grus og stein - mest stein !

Alt er bra - med unntak av Argentinsk frokost som er null for en nordmann og hollendere. Frokost er kaker - p et hotell talte vi ni ulike kaker - trre eller klissete. Og svrt f lfter en finger fr kl. 9-10. Noe enerverende at eks. bilverksteder ikke pnerporten fr kl. 10. Nr s siestaen er kl 14-16 kan det som sagt vreen prvelse.

N har vi kommet til koselige Esquel som er et vintersportssted a la Lillehammer. Srligattraksjon er Old Patagonian Express, en smalsporet 80 r gammel jernbane som damper seg opp i fjellet til gamle gull- og slvgruver. De driver fortsatt med gullog slv her - kanskje vi skalvaske gull et par dager for spe p reisekassa og ikke minst f inn litt cash.

Hilsen alle 8.

Sorry, ingenbilder akkurat n - for tregt nett.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits